Minőség, megbízhatóság, megújulás

Minőség, megbízhatóság, megújulás

Hírek

Pécs-Pogány Nemzetközi Repülőtér

2007. 03. 10.
Magyarországon a belföldi repülőjáratoknak nagy hagyománya volt a két világháború közötti időszakban. Az idősebb korosztály még emlékszik azokra az időkre, amikor Budapestről légcsavaros gépekkel lehetett eljutni az ország nagyobb városaiba.
 
Hazánk Európa Uniós csatlakozását követően újra felmerült az igény a belföldi polgári légi forgalom megindítására. Ezzel megszűnne a főváros „kiemelt státusza” ill. a kényszer arra, hogy turisztikai és egyéni célú légi utazásokat Budapesten keresztül kelljen tervezni. Ezt az irányvonalat célul tűzve ki már egyes régiók megépítették kiemelt forgalmat bonyolító reptereiket, így a Balaton környéke – Sármelléket, a Hajdúság vonzáskörzete – Debrecen Airport-ot. Ezek a már üzemelő repterek mind a légiirányitás, mind az utasforgalmi kiszolgálás terén felveszik a versenyt a hasonló nagyságú európai repterekkel. A baranyai régió Pécs - Pogányi központtal kezdett nagy arányú bővítésbe a már eddig is üzemelő repterén. A beruházások több lépcsőben 2005 márciusától kezdődtek. A megyeszékhely központjától az 58-as számú úton nyolc kilométerre, délre található a közel 110 hektáros területen fekvő Pécs-Pogány Nemzetközi Repülőtér.
 
A repülőtér napjainkig főleg klubszintű, egyéni és mezőgazdasági repüléseknek adott otthont. A 80-as években fogalmazódott meg a gondolat, hogy jelentős fejlesztéssel ismét polgári repülési céloknak is megfelelő regionális repülőtér épüljön. Ebben az irányban haladva a tényleges fejlesztés egy újabb szemléletváltásnak köszönhetően 2005-ben kezdődhetett meg.
 
Első lépcsőben elkészült a 31m széles és 1500 m hosszú betonozott kifutópálya, közepes nagyságú 50 - 100 személyes sugárhajtású repülőgépek fogadására. Egy évvel később a repteret a VIV Zrt. kivitelezésében irányfénnyel és rádió navigációs rendszerrel szerelték fel, hogy este, ködben és rossz látási viszonyok között is fogadhasson gépeket. Ezzel megnyílt a lehetőség a leendő kulturális főváros Pécs és régiója számára, hogy ha még autópályán nem is, de már repülőgépen, később menetrendszerinti járatokon is fogadhasson Európából ideutazó turistákat és üzletembereket.
 
A harmadik lépcsőben 2005 októberében szintén a VIV Zrt. generál kivitelezésében megkezdődött az utasforgalmi épület építése a hozzá kapcsolódó infrastrukturális fejlesztésekkel együtt. Az utasforgalmi terminál közel 1400 m2 alapterületű, háromszintes épület, a déli oldalon 25 m magas hengeres kialakítású irányítótoronnyal. Az épületben az utasforgalommal kapcsolatos tereken kívül helyet kapott még számos iroda és egy étterem is.
 
Először a régi 60-as évek hangulatát idéző utas terminál épületét kellett elbontani, majd november elején megkezdődhettek a földmunkák. A VIV Zrt. -nek rendkívül szoros ütemtervet kellett tartania ahhoz, hogy 2006. március 26.-án megindulhasson az első Pécs-Bécs menetrendszerinti járat. Az építési technológiát a téli időjárásnak megfelelően kellett megválasztani figyelembe véve, hogy alig 160 nap áll rendelkezésre az átadásig. Ezen időszak alatt az épület megközelítését biztosító aszfaltozott utaknak, parkolóknak, a közművezetékeknek, valamint a kevésbé látványos fejlesztéseknek mint például a poggyászkezelésnek, beléptetésnek, kamerás megfigyelő rendszernek , is el kellett készülnie.
 
Az ütemtervnek megfelelően 2006. február elejére elkészült a teljes épületszerkezet, kezdődhettek a gépészeti, elektromos és befejező szakipari munkák.
 
Az épület külső formájában a XXI. század modern építészeti elemeit viseli magán, sok acél- és üvegfelülettel. Ezeket a szerkezeteket modern indirekt belső világítási rendszer emeli ki, mely egyenletes fény elosztást biztosít a közösségi terekben. A világítási armatúrák anyagában, színeiben a belsőépítészettel harmonizálva a fém szürke színét a forma lágy íves vonalaival ellensúlyozva teszik a teret emberközelivé. A külső homlokzati felületeken az üveg jelenik meg túlnyomórészt, a tömör homlokfelületek sárga színű téglaburkolatot, az íves felületek dryvit burkolatot kaptak. Az utasforgalomhoz kapcsolódó üveg határoló felületek bordás strukturált hőszigetelt üvegek , melyeket csak a ki- és bejáratoknál szabdalnak fel az alumínium szerkezetű ajtók. Az irodákhoz kapcsolódó homlokzati nyílászáró szerkezetek korszerű fémbordás rendszerű nyílászárók, hőszigetelt üvegezéssel.
 
A külső homlokzaton felhasznált anyagok a belső terekben is megjelennek. A felületek képzésénél ügyelve a belsőépítészeti megjelenésre, főleg az acél és üvegfelületekhez jól illeszkedő gránitőrleményes lapburkolatok és fém kazettás álmennyezetek kerültek beépítésre. Az étterem, az irodák, a földszinti galéria világító lámptestei a jövő építészetének elemeit vetítik elénk. Az épület a mozgáskorlátozottak számára teljes mértékben akadálymentesített, a földszinten külön mozgáskorlátozott WC és mosdó blokk került kialakításra.
 
Az épületben jelentős informatikai beruházás is történt. Az optikai gerinchálózat kiépítésével 300 stuktúrált végpont és központi szerverek biztosítják a reptér majdani adatforgalmát. Az épület korszerű, intelligens tűzjelző berendezést is kapott, melynek felügyeletét az első emeleti biztonsági szobából fogják majd ellátni. A földi személyzet irodái az utasforgalomtól elzárva kártyás beléptető rendszerrel közelíthetőek meg. A teljes utasforgalmi épület kamerás megfigyelő rendszerrel lett felszerelve a belső utasforgalmi terek és az épület közvetlen környezetének 24 órás megfigyelését biztosítva.
 
A poggyásztovábbító szalagok és karusszel, az átvilágítást szolgáló röntgenek, a beléptetést biztosító check-in pultok, a biztonsági fémkereső kapu időben és üzemkészen a helyükre kerültek. Az előzetes próbaüzem sikeres volt, az első menetrendszerinti járat fogadására minden készen állt.
 
Az utasforgalmi terminálon kívül meg kell említeni a külső infrastrukturális munkákat is. Elkészült közel egy kilométer aszfaltozott út, 80 férőhelyes parkolóval. A teljes reptér területe lekerítésre került egy-egy, négy- és hét- méteres tolókapu beépítésével. Elbontásra került a régi szolgálati épületegyüttes, a helyén a terület teljes rehabilitációjával. Megvalósult a terminál szennyvízkezelését biztosító uniós környezetvédelmi normáknak megfelelő biológiai mini szennyvíztisztító is. Az utak, valamint a parkoló térvilágítása is ennek a beruházásnak keretében került megvalósításra.
 
Az átadott Pécs-Pogányi Repülőtér nemzetközi szinten is a legmagasabb légiközlekedési követelménynek eleget tevő létesítmény, mely méltó helyet foglalhat el a kulturális főváros beruházásainak sorában. Ma már a baranyai megyeszékhelyről a világ legtöbb nagyvárosa elérhető légi úton.