Minőség, megbízhatóság, megújulás

Minőség, megbízhatóság, megújulás

Hírek

Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér

2007. 03. 10.

1. Terminal épületének „NÍVÓ” díjas elektromos rekonstrukciója

A ma már műemlékként nyilvántartott 1. Terminál épületét 1942-ben kezdték építeni, ifjabb Dávid Károly építész tervei szerint, amely felülnézetben a YU-2 repülőgép sziluettjére emlékeztet. A II. Világháborúban erősen megrongálódott ferihegyi repteret 1950 tavaszán adták át a forgalomnak, felújítva az eredeti terveknek megfelelően. 1985-re felépült a Ferihegyi Repülőtér 2. Terminálja és ettől kezdve az 1. Terminál fokozatosan veszíteni kezdett jelentőségéből. A 2/B Terminál 1998-as megnyitását követően az eredeti utasforgalmi épület 2000-ben bezárta kapuit. Elkerülhetetlenné vált a teljes épületét építészeti rekonstrukciója.

2004. elején fogalmazódott meg a gondolat, hogy a terminált, teljes felújítást követően, újra be kellene kapcsolni a folyamatosan növekvő forgalmat bonyolító reptér vérkeringésébe. Az elképzeléseket tettek követték - 2004 nyarán az építtető Budapest Airport Zrt. megbízásából megkezdődtek a Terminál tervezési és engedélyeztetési munkái. Az üzemeltető igényeinek megfelelően gyorsan sikerült megtalálni azokat a kompromisszumokat, melyek egy funkcionálisan jól működő utasforgalmi épület alapkövetelményei. A csomagkezeléstől a repülőtéri vásárlásig illetve a hivatali helységekig mindennek meg van a maga helye úgy, hogy a műemléki épület eredeti formája megtartásra került. A Terminál elektromos kivitelezését 2005 elején kezdte meg a VIV Zrt.

Az elektromos tervek készítésekor is kiemelt szempont volt, hogy az építészeti stílushoz igazodva olyan a mai kor követelményeinek megfelelő elektromos rendszer kerüljön kialakításra mely minden tekintetben az elérhető legmodernebb technológiát vonultatja fel a reptéri utasforgalom szolgálatában.

Fontos részét képezte a repülőtér üzemeltetési koncepciónak a Terminál területén lévő üzletek kialakítása és üzemeltetése is.

Az utasforgalmi terekben kialakított üzletek legkisebb moduljainak mindegyike önálló táplálást kap. Az elszámolás a bérbeadó felé saját távadós mérővel történik, így az üzletekként összekapcsolt távadók mérőjén fogyasztott energiát kell a bérlőnek kifizetni. Ennek köszönhetően a későbbiekben az üzleti területek könnyebben variálhatóak lesznek, hiszen a modulok alapszerelését nem kell megbontani.

Az épület eredeti villámvédelme és földelése a ma érvényes előírásoknak már nem feleltek meg, ezért az épületre új felfogó, levezető és földelő hálózat került kialakításra, olyan „épületbarát” szemlélettel, hogy a felfogók és levezetők elrejtésre kerültek az építészettel közösen kialakítva.

A vészvilágítás, reklámvilágítás és homlokzatvilágítás, a passzív utas tájékoztató rendszer kivilágított elemei, az épületüzemeltetés elektromos rendszereivel együtt, felhasználóbarát rendszerben az épület „retro” stílusát nem gyengítő, hanem azt kiemelő formai és technológiai megoldások alkalmazásával valósult meg a VIV Zrt. kivitelezésében.

Utasként, vagy arra járó érdeklődőként várja önt egy újabb múltbéli jelentőségű és jelenkori funkciójához méltó felújított fővárosi épület. Győződjön meg róla.

Az 1. Terminált 2005 nyarán nyitották meg az utasforgalom számára. A Budapesti Ferihegy Nemzetközi Repülőtér 1. Terminál tervezői és megvalósítói – köztük a VIV Zrt. - 2006 decemberében megkapta az Építőipari Nívódíjat.